ManpowerGroup zadebiutował na polskim rynku 20 lat temu, w marcu 2001 roku – to właśnie wtedy w Warszawie powstał pierwszy oddział firmy. Zaczynając od pracy tymczasowej i rekrutacji, dziś jest doradcą biznesowym w zakresie innowacyjnych rozwiązań HR oraz kluczowym graczem na rynku. Obecnie firma posiada blisko 50 oddziałów i zatrudnia ponad 500 pracowników własnych.
Gdy ManpowerGroup otwierał swój pierwszy oddział nad Wisłą, działając wówczas pod nazwą Manpower, co szósty mieszkaniec naszego kraju pozostawał bez pracy. Rozwiązania, takie jak praca tymczasowa czy usługi rekrutacyjne, oferowane przez wyspecjalizowane agencje, choć doskonale znane na rynkach Europy Zachodniej – w Polsce nie cieszyły się jeszcze dużą popularnością. Szczególnie sceptyczni byli wobec nich kandydaci, którzy nie posiadali doświadczenia w poszukiwaniu pracy z pomocą firm rekrutacyjnych. Punktem zwrotnym w rozwoju branży była uchwalona w 2003 roku ustawa o zatrudnieniu pracowników tymczasowych.
– Nowe przepisy uregulowały rozwiązania dotyczące pracy tymczasowej w Polsce oraz dawały silne podstawy do tego, by dalej z sukcesami rozwijać ten biznes. Ustawa przyczyniła się do wzrostu zainteresowania usługą wśród polskich pracodawców. Była kamieniem milowym i punktem startowym dla rozwoju naszej organizacji. Choć praca tymczasowa była wówczas jednym z kilku naszych rozwiązań, to również jednym z najważniejszych, od którego zaczęła się ekspansja naszych inwestycji na rynku polskim. Wykorzystanie przez pracodawców tej formy zatrudnienia na masową skalę sprawiło, że poszukiwanie pracy za pomocą agencji stało się standardem – tłumaczy Iwona Janas, dyrektor generalna ManpowerGroup w Polsce, która od ponad 17 lat zarządza firmą.
Rok po założeniu firmy ManpowerGroup został współzałożycielem Związku Agencji Pracy Tymczasowej, który dziś działa pod nazwą Polskie Forum HR. Jest to najważniejsza w branży organizacja, która kształtuje rynek pracy w Polsce – zarówno w sferze prawnej jak i obowiązujących standardów. W 2004 roku firma rozbudowała wachlarz swoich rozwiązań, dodając do pracy tymczasowej, rekrutacji i outsourcingu także ofertę z zakresu outplacementu, realizowanego w ramach nowego brandu Right Management. W tym samym roku Polska weszła do Unii Europejskiej. Jak zaznacza Iwona Janas, zapoczątkowało to ogromny napływ zagranicznych inwestycji do naszego kraju, który ManpowerGroup mógł wspierać poprzez łączenie kandydatów z pracodawcami.
– Nad Wisłą swoje biznesy otwierały firmy, które doskonale znały reprezentowane przez nas rozwiązania i chętnie z nich korzystały. Przyczyniło się to także do mocniejszej familiaryzacji polskiego społeczeństwa z tematem współpracy z agencjami. W tym czasie swoją pozycję na polskim rynku umacniał także sektor nowoczesnych usług dla biznesu, który wspieraliśmy w pozyskiwaniu specjalistów – dodaje Iwona Janas.
Kolejny ważny moment w historii firmy to 2011 rok, kiedy utworzony został nowy brand – Experis, pozyskujący dziś specjalistów dla branży IT. W tym samym czasie firma przeszła rebranding – aby lepiej oddać strukturę tworzoną przez kilka marek zmienia nazwę na ManpowerGroup. Tego samego roku podczas Światowego Forum Ekonomicznego w Davos firma ogłosiła nastanie „Ery Człowieka”, w której miejsce głównego wyróżnika konkurencyjności, jakim dotychczas był dostęp do kapitału, zajął dostęp do talentu.
– Ważnymi elementami, które przyspieszyły rozwój organizacji na przestrzeni 20 lat, były wewnętrzna cyfryzacja i intensywny rozwój technologiczny, czyli wprowadzenie nowoczesnych narzędzi wspierających procesy biznesowe. Wykorzystujemy je również w realizowaniu usług dla naszych klientów. Przykładem jest doceniany i nagradzany globalnie Tapfin, czyli rozwiązanie pomagające w zarządzaniu dostawcami. Nieustannie wzmacniamy nasze specjalizacje i dbamy o rozwój kompetencji pracowników, którzy współpracują z coraz większą liczbą klientów i kandydatów. Sukcesywnie powiększamy wachlarz naszych rozwiązań, obecnie realizowanych poprzez trzy marki – Manpower, Experis oraz utworzony rok temu Talent Solutions. Na przestrzeni lat zmienił się także sam sposób prowadzenia biznesu, niemal na każdym etapie współpracy z klientami oraz kandydatami. Było to spowodowane postępującą digitalizacją. Obecnie pandemia wymusiła jeszcze mocniejsze wejście do świata online i przyniosła ze sobą duże zmiany w obszarze prowadzenia procesów rekrutacyjnych, bez fizycznego kontaktu z kandydatem – zaznacza Iwona Janas i dodaje, że choć w ciągu 20 lat działalności firma ManpowerGroup wprowadziła wiele zmian w swoich strukturach, jeden element pozostaje stały.
– To, z czego jesteśmy niezwykle dumni, to niezmieniona od lat kultura organizacyjna, która opiera się na ponadczasowych dla nas wartościach, jakimi są ludzie, wiedza i innowacje – podsumowuje Iwona Janas.